Technologie 3D firmy SMARTTECH pomagają przywrócić dawny blask motoryzacyjnym klasykom

Volkswagen Transporter T1 potocznie zwany w Polsce „ogórkiem” to samochód kultowy. Podbił serca nie tylko całej Europy, ale też Amerykanów, stając się w latach 70. jednym z symboli ruchu hipisowskiego. Dzięki technologiom 3D przywracanie dawnego blasku motoryzacyjnym klasykom stało się łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Jednym z wyzwań, z jakimi muszą zmierzyć się firmy odnawiające stare samochody, jest pozyskanie nieprodukowanych już części zamiennych. To nie tylko kosztowny, ale też czasochłonny proces. Dodatkowo w wypadku części karoserii, takiej jak na przykład słupek B, znalezienie odpowiednika może nie być w ogóle możliwe.

Przed takim problemem stanęła rodzinna firma Soul Cars od już prawie 20 lat zajmująca się restauracją największych perełek motoryzacji. Zakupiony w celu odnowienia egzemplarz Volkswagena T1 ma tak skorodowany słupek B (element nadwozia podtrzymujący dach) że doprowadzenie części do stanu używalności jest praktycznie niemożliwe.

Soul Cars postanowiło dlatego sięgnąć po technologie 3D, aby przeprowadzić inżynierię odwrotną słupka B. W tym celu mechanicy skontaktowali się z firmą SMARTTECH, polskim producentem profesjonalnych skanerów 3D.

Polskie optyczne systemy pomiarowe działające w technologii światła strukturalnego z powodzeniem stosuje się w inżynierii odwrotnej, kontroli jakości i szybkim prototypowaniu. Do wykonania skanu 3D wykorzystano urządzenie scan3D surface, które zostało stworzone z myślą o przygotowywaniu dokumentacji technicznej CAD.

„Część była w tak złym stanie technicznym, że nie spełniała swojej funkcji – wyjaśnił Piotr Wieczorek, specjalista ds. pomiarów. – Musieliśmy ją powtórnie zamodelować na podstawie skanu 3D w celu wytworzenia całego elementu”.


Dzięki wysokiej dokładności urządzeń pomiarowych firmy SMARTTECH udało się z powodzeniem odtworzyć dokumentację techniczną w postaci precyzyjnego modelu. Na jego podstawie wykonano stempel i matrycę do wytłoczenia części zamiennej.

W celu zapoznania się ze szczegółowym studium przypadku opisującym proces inżynierii odwrotnej słupka B należy kliknąć na link poniżej.



Inżynieria odwrotna: odtwarzanie części samochodowej
Optyczny system pomiarowy: scan3D surface
Oprogramowanie: SMARTTECH3Dmeasure
Branża: motoryzacja

Przeczytaj case study:
SMARTTECH_Case_study_inzynieria_odwrotna_soul_cars.pdf


Przeczytaj więcej o Soul Cars.
Przeczytaj więcej o scan3D surface.

Dodaj do zakładek Link.

Komentarze są wyłączone.